29 ژانویه 2024- ژورنال آرتروپلاستی اخیراً مطالعه‌ای را منتشر کرده است که شواهد قانع‌کننده‌ای را در مخالفت با خودداری از تجویز دگزامتازون به دلیل نگرانی‌های مرتبط با عفونت در بیماران مبتلا به دیابت که تحت عمل جراحی جایگزینی کامل مفصل (TJA) قرار می‌گیرند، منتشر کرده است.

عفونت پس از عمل آرتروپلاستی کامل مفصل، یک نگرانی قابل توجه است. با توجه به این موضوع، دکتر یان جونز و همکارانش رابطه ی بین مصرف دگزامتازون را با خطر عفونت در بیماران مبتلا به دیابت قندی (DM) که تحت عمل جراحی آرتروپلاستی کامل مفصل (TJA) قرار گرفته اند، ارزیابی کردند.

این مطالعه ی همگروهی گذشته نگر با استفاده از داده های یک پایگاه ملی بزرگ شامل بیماران بزرگسالی بود که از ژانویه 2016 تا دسامبر 2021، برای اولین بار تحت عمل آرتروپلاستی انتخابی کامل زانو(TKA)  یا آرتروپلاستی کامل هیپ (THA) قرار گرفته بودند. این مطالعه شامل 110568 بیمار برای آرتروپلاستی کامل مفصل (TJA) بود(آرتروپلاستی انتخابی کامل زانو66.6%؛ آرتروپلاستی کامل هیپ33.4%)، که 31.0٪ (34،298) از آنها مبتلا به دیابت (DM) بودند.

بیمارانی که دگزامتازون را قبل از عمل دریافت کرده بودند با افرادی که این دارو را دریافت نکردند، مقایسه شدند. نقاط پایانی اصلی شامل خطر 90 روزه ی عفونت محل جراحی (SSI)، عفونت مفصل پری پروتز بعد از عمل (PJI) و سایر عفونت‌ها در محل هایی غیر از محل جراحی(عفونت دستگاه ادراری [UTI]، پنومونی، سپسیس) بود.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

هنگام بررسی ارتباط بین قرار گرفتن در معرض دگزامتازون و نتایج مطالعه و با در نظر گرفتن تداخل بین دگزامتازون و سطح قند خون صبحگاهی(BGL)، تجویز دگزامتازون منجر به افزایش احتمال عفونت مفصل پری پروتز (PJI) یا عفونت محل جراحی (SSI) در افراد دیابتی نشد.

با این حال، دگزامتازون به طور قابل توجهی شانس تعدیل شده برای سایر عفونت‌های بعد از عمل را در بیماران دیابتی کاهش داد، به ویژه در میان افراد گروه آرتروپلاستی کل زانو (TKA) که سطح قندخون صبحگاهی آنها بین 110 تا 248 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بود و در میان افراد گروه آرتروپلاستی کامل مفصل ران (THA) که سطح قندخون صبحگاهی آنها بیشتر مساوی با 172 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بود.

این مطالعه نشان می دهد که تجویز مختصر دگزامتازون بعد از عمل، باعث کاهش خطر عفونت در بیماران دیابتی می شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/short-dexamethasone-therapy-does-not-increase-infection-risk-in-diabetes-patients-undergoing-arthroplasty-123183